Παιδί και παπούτσι

Τα παραμελούμε , τα κακομεταχειριζόμαστε, τα περιφρονούμε. Και ας μας στηρίζουν μια ολόκληρη ζώη. Αρκεί να αναλογισθούμε ότι από την ημέρα που αρχίζουμε να τα χρησιμοποιούμε μέχρι το τελευταίο μας βήμα διανύουμε κατά μέσο όρο 75.000 χιλιόμετρα ακόμα και αν κάνουμε καθιστική ζωή ( 1 χιλιόμετρο =1.666 βήματα ήτη =124.950.000.000 βήματα)

Το πόδι του μωρού είναι εύθραυστο και ασταθές. Η στρογγυλή και παχουλή μάζα καλύπτει και προφυλάσει μία σύνθετη κατασκευή από χόνδρους και μύες που βρίσκονται σε μία συνεχή ανάπλαση και ανασχηματισμό.

Στη γέννηση το πόδι είναι ένα μωσαϊκό από χόνδρους. Μόνο το 25% περίπου αυτών των χόνδρων είναι οστεοποιημένο, ενώ μόλις τον 3ο χρόνο ζωής εμφανίζονται οι πρώτες βάσεις των φαλάγγων και γύρω από τα σημεία οστεοποιήσεως περιστρέφονται ακόμη πολλοί χόνδροι . ΄΄Η ανάπτυξη είναι σχέση δυνάμεων μεταξύ σκληρού και μαλακού ..... μεταξύ χόνδρων που έχουν οστεοποιηθεί και αυτών που δεν έχουν οστεοποιηθεί ακόμα΄΄.

Τον 5ο χρόνο η ανάπτυξη του ποδιού συνεχιζεται τόσο εις μήκος όσο και εις φάρδος με μεταβολές αναλογιών και προσανατολισμού των επιφανιών των αρθρώσεων.

Τον 7ο χρόνο η οστεοποίηση συνεχίζεται επεκτεινόμενη από το κέντρο προς την περιφέρεια ενώ τον 10ο χρόνο έχει ολοκληρωθεί μόνο το 80% της ανάπτυξης του ποδιού.

Έτσι το παχουλό ποδαράκι του μωρού εξελίσσεται σε ένα σύνθετο μηχανισμό αποτελούμενο από 26 οστά συνδεόμενα μεταξύ τους με 30 αρθρώσεις και 50 συνδέσμους. Στο πέλμα καταλήγουν 300 απολήξεις νεύρων από όλο το σώμα, διατρέχεται δε από 500 αιμοφόρα αγγεία που το καθιστούν ΄΄δεύτερη καρδιά΄΄.

Τα οστά διακλαδώνονται και δημιουργούν την καμάρα του πέλματος και ΄΄η θολωτή διάταξη επιτρέπει στο πόδι να φέρει το βάρος ολόκληρου του σώματος και επομένως να επιτρέπει στον άνθρωπο να στέκεται όρθιος΄΄.
Το πόδι ακουμπά στο έδαφος σε 3 σημεία 1)στη φτέρνα, 2)στην πρώτη μετατάρσια κεφαλή προς την εσωτερική πλευρά, 3)στην πέμπτη μετατάρσια κεφαλή προς την εξωτερική πλευρά, έτσι οποιαδήποτε ανισορροπία του σώματος ανάγεται κάθετα κατευθείαν στα τρία αυτά σημεία .

Αν το πόδι αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα αντανακλάται στα γόνατα, στους γοφούς και τη σπονδυλική στήλη. Η μετατόπιση των σπονδύλων από τη φυσική τους θέση επιρεάζει τα νεύρα που περνούν απ’ αυτά τα σημεία και μπορεί να προκαλέσει ισχιαλγία, οσφυαλγία, ή και αρθρίτιδα, πόνους στην πλάτη, ακόμη και εντερικά προβλήματα ή και πονοκεφάλους.

Η προσπάθεια της ΜΟΥΓΕΡ ήταν πάντοτε να βοηθήσει το μωρό στα πρώτα του βήματα, που είναι αβέβαιο και δύσκολο. Εδώ και 115 χρόνια βοηθάει τα μωρά να αποκτήσουν ισορροπία και ασφάλεια για να ξεκινήσουν σωστά την εξερεύνηση του κόσμου, με άνεση και σιγουριά, και κυρίως να το προφυλάξουν από προβλήματα υγείας του σώματος, που μπορεί να προκαλέσει, ένα όχι σωστό παιδικό παπούτσι .

Πολύ λίγα παιδιά γεννιούνται με ανωμαλίες των κάτω άκρων. Ωστόσο μόνο το 40% ενηλίκων έχουν πόδια υγιή, πράγμα που οφείλεται κυρίως στη χρήση ακατάλληλων παπουτσιών κατά την παιδική ηλικία .






1. Μισέλ Μπερνάρ : Ορθοπαιδικός Γαλλικής ομοσπονδίας Αθλητισμού
2. Λουί Ολιβιέ : Γάλλος Ορθοπαιδικός




ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ


Η καλή εφαρμογή είναι το βασικό στοιχείο της επιλογής ενός παιδικού –και όχι μόνο – παπουτσιού.

Όταν αγοράζετε ένα καινούργιο ζευγάρι σιγουρευτείτε ότι το πόδι του παιδιού είναι σωστά ΄΄μετρημένο΄΄. Η΄ το μετράμε με το ειδικό μηχανισμό μέτρησης ή ψηλαφίζουμε το πόδι, μέσα στι παπούτσι με το χέρι. Και στις δύο περιπτώσεις το παιδί πρέπει να είναι όρθιο, για να μην ανασηκώνουν τα δάκτυλα, και να πατάει με όλο του το βάρος.

Στο μήκος πρέπει να υπάρχει ένα περιθώριο 1 με 1,1/2 εκατοστό μπροστά από το μεγάλο δάκτυλο για να επιτραπεί η ανάπτυξη. Σημειώνω ότι τα 3 πρώτα χρόνια, το πόδι του παιδιού μεγαλώνει από 2 έως 4 μεγέθη το χρόνο.

Δεν πρέπει στο μήκος το παπούτσι να είναι μεγαλύτερο.

Αν το πόδι ΄΄γλυστρά΄΄ μέσα στο παπούτσι ή αν σκοντάφτει ελέγξτε μήπως το παπούτσι είναι μεγάλο.

Στο φάρδος, ψηλαφίζετε το πόδι του παιδιού. Θα πρέπει να εφαρμόζει μεν, χωρίς να στενεύει . Να μην αφήνει μεγάλο περιθώριο αλλά όχι και να είναι ασφυκτικά εφαρμοστό.

Το μικρό παπούτσι εμποδίζει την ανάπτυξη του τόσο στο μήκος όσο και στο φάρδος, με πολύ κακή επίδραση στην διαμόρφωση των χόνδρων, των οστών, των νεύρων αλλά και των αιμοφόρων αγγείων .

Το μεγαλύτερο δεν επιτρέπει σωστή στήριξη και ισσοροπεία

Το μεγάλο παπούτσι με τη χρήση γυρίζει σαν ΄΄τσαρούχι΄΄ με αποτέλεσμα να τσακίζει το δέρμα και να πληγώνει τα πόδια.

Μην αγοράζετε μεγαλύτερα παιδικά παπούτσια με την προϋπόθεση ότι το παιδί θα μεγαλώσει και δεν θα του κάνουν σύντομα .

Μην δίνετε τα παπούτσια σε άλλο παιδί, ασχέτως εάν του ΄΄κάνουν΄΄. Κάθε παιδί έχει τη δική του ιδιομορφία και διαμορφώνει το παπούτσι .

΄΄Τα υποδήματα πρέπει να διαμορφώνουν το πόδι και όχι το αντίθετο΄΄ λέει η Ζενεβιέβ Νορέ Αντιπρόεδρος της Γαλλικής ομοσπονδίας Ορθοπαιδικών .

Τα υλικά κατασκευής τους έχουν επίσης σημασία, κυρίως στα παιδικά παπούτσια .

Το ανθρώπινο πόδι σε ΄΄φυσιολογική εργασία΄΄ παράγει ημερησίως 40 γραμ. ιδρώτα. (Γι’ αυτό συνίσταται να αλλάζουμε κάλτσες και σαπούνισμα ή δυνατόν, 2 φορές την ημέρα) .




Έτσι στο παιδικό παπούτσι μεγάλο ρόλο στην σωστή ανάπτυξη του παιδικού ποδιού, παίζουν οι ΄΄γνήσιες΄΄ πρώτες ύλες που ΄΄αναπνέουν΄΄ και έτσι αποβάλλεται κατά πολύ ο ιδρώτας ο οποίος επηρεάζει, (με τη δημιουργία μυκητών), την υγεία του ποδιού .

Έτσι το γνήσιο δέρμα και η γνήσια δερμάτινη φόδρα είναι υλικά απαραίτητα στην κατασκευή παιδικών υποδημάτων.

Καλό θα ήταν να εξετάζεται και η ΄΄γνησιότητα΄΄ των υλικών των καλτσών. Συμβουλές ποιότητας όπου το 70% ή 80% είναι βαμβάκι ή μαλλί είναι αποδεκτές για την καλή αναπνοή του ποδιού.